Upozornění k chodu ordinace

Dostaly jsme se do situace, kdy pro nepřetržité telefonáty, nemáme se sestřičkou prostor, věnovat se akutním ani pozvaným pacientům. Proto prosíme o shovívavost při snaze se dovolat, jsme jen lidé a jsme tu jen dvě. Pokud se věnujeme pacientovi a jedna z nás zvedá jeden telefon, druhá nemůže zvednout telefon druhý. Zároveň je třeba brát objednané pacienty na čas, aby se nám v čekárně nekupili a eliminovalo se pak riziko případné nákazy.

Zároveň akceptujeme, že řada z vás volá právě pro objednání svého nemocného dítěte, které péči opravdu vyžaduje nebo řešíte situaci s COVID-19.

Budeme proto moc rády pokud zvážíte, zda je Váš telefonát nezbytně nutný.

V případě že vaše dítě jeví příznaky respiračního infektu:

• …. není nutné vždy telefonovat. Dítě určitě ponechte doma. V současné době je vhodné dítě ponechat kolem 10dnů mimo kolektiv. Nyní NENÍ doporučeno testovat všechny pacienty s respirační nákazou, test se jednoznačně provádí u kontaktů s COVID pozitivním pacientem, je ale dále vhodný u pacientů s těžším průběhem infektu, chronickým onemocněním nebo u dítěte, které žije v domácnosti s osobou, kterou by onemocnění koronavirem mohlo vážně ohrozit.
    V těchto případech nás určitě kontaktujte.
  • Při respirační nákaze je ale třeba chovat se tak, jako by ji potenciálně koronavirus na svědomí opravdu měl, proto je vhodná 10 denní izolace, pokud je pacient poslední 3 dny izolace již bez příznaků, může se po uplynutí 10 dnů od začátku onemocnění opět zařadit do kolektivu. U osob s pozitivním testem na COVID je postup stejný (10 denní karanténa, pokud je 3 dny před uplynutím karantény asymptomatický, může bez dalšího testování do kolektivu a je brán jako zdravý a nenakažlivý).
  • Pro začlenění dítěte do kolektivu není třeba potvrzení lékařem. Vzhledem k současné četnosti nákaz respiračními infekty není pro nás vydání tohoto potvrzení z kapacitních důvodů vůbec možné zvládnout, doufám, že toto Vaše škola či školka pochopí.
  • Kdyby něco takového školské zařízení vašeho dítěte vyžadovalo, mělo by jim dostačovat čestné prohlášení rodiče.
  • V žádném případě nechceme ordinovat jen distančně a stav Vašeho dítka podcenit. Určitě volejte v případech, kdy má Vaše dítko teplotu nad 38 st. Celsia déle než 3 dny, má příznaky dušnosti, kašel v záchvatech, déletrvající bolest hlavy provázející hustou rýmu, nepřechází ho polykací obtíže.
  • Hodně respiračních infektů zahajuje škrábání v krku, které přechází do kašle a rýmy a bolest krku mizí, pokud to lze, dejte tomu čas a pokud má pacient několik dní nepřecházející polykací obtíže bez rozvoje kašle, je vhodné vyloučit angínu. U dětí do 12 měsíců nám v případě zásadnějšího respiračního infektu volejte vždy.
  • Nemocné objednáváme na konkrétní čas, který se následně snažíme dodržet, avšak poslední dobou je to komplikované (viz výše).

Pokud se vaše dítě ocitlo v kontaktu s COVID pozitivní osobou:

• …. Je třeba nás o této skutečnosti informovat. Od hygieny se o nařízené karanténě nedozvídáme. Sami nestíhají.
  • Pokud víte o kontaktu a zatím vás hygiena nekontaktovala, ozvěte se nám.
  • Kontakt COVID pozitivní osoby by měl být umístěn do karantény na 10 dnů. Nově se během karantény pacienta provádí jen jeden test a to mezi 5.-7..dnem od kontaktu s nakaženým v případě, že pacient nemá žádné příznaky, nejpozději v den desátý. U pacientů s příznaky je však nutno test provést 1.-5.den od kontaktu. I přes negativní výsledek testu je nutné v karanténě setrvat vždy do 10.dne a to musí být pacient poslední 3dny bez příznaků. Je i možnost test neprovádět vůbec, je pak ale třeba v karanténě setrvat celých 14dní a je nutné nám ovšem tuto skutečnost také nahlásit.
  • V případě karantény u osob žijících ve společné domácnosti s pozitivně testovanou osobou jsou kontakty v karanténě až do vyléčení posledního nemocného v rodině. Karanténu lze ukončit pokud budou bez klinických příznaků.
  • Seznam odběrových míst, kde se testy provádí je na https://koronavirus.mzcr.cz/. U pacientů, kteří se o karanténě dozvěděli až po 5. dni se provádí jen test závěrečný.
  • K provedení testu (nasopharyngeálního stěru) je třeba mít vystavenou žádanku. Žádanky na odběry vystavuje hygiena nebo praktický lékař.
  • Žádanka je virtuální, nedostáváte nic mailem ani SMS ani papírově, Po vystavení žádanky můžete jít na odběrové místo, ale vybavte se kartičkou pojištěnce, kde Vás díky tomu mohou identifikovat.
  • Po každém výsledku (obvykle to bývá SMS nebo mailem),  nám ho prosím zavolejte, bohužel se k nim nemáme možnost zatím dostat, i když na odběrových místech říkají opak. Popíšeme Vám pak další postup, zvláště pokud je třeba zadat žádanku na 2. test.

Předem moc děkujeme za spolupráci a ohleduplnost k nám i ostatním pacientům.